Don't worry. Be Happy, Allah is there for you. Don't worry. Be Happy, Allah is there for you. Don't worry. Be Happy, Allah is there for you.

Kecil tak selalunya ringan

Salam Semua...hope semua sihat selalu ...orang kadang salah faham dengan apa yang kita tulis. tak percaya?? cubalah... buat status yang baik-baik dilaman sosial lepas tu letak gambar yang elok-elok belaka nanti orang akan nilai kita seorang yang baik. Tapi kalau orang tu kenal kita luar dalam dia akan kutuk kita macam-macam. Padahal kita hanya ingin berbuat kebaikan walaupun itu hanya sebesar zarrah.

Ingatlah duhai manusia ...
kita bukan malaikat
yang sememangnya tak bernafsu
dan kita bukan syaitan
yang seluruh jiwanya dipenuhi nafsu
kita adalah manusia
yang tidak mustahil untuk lebih baik dari malaikat
dan lebih hina dari syaitan

jadi fahamilah
kenapa kita diciptakan ^_^..

ana ada satu cerita tentang seorang budak dengan Khalifah harun ar Rasyid:

 Ada seorang budak nie dye menangis ketika melihat unggun api yang sedang marak terbakar. ketika melihat budak tersebut lalu khalifah bertanya, "mengapa kau menangis? " . budak itu menjawab, "aku takutkan Api neraka". lalu khalifah memujuk : " Anak kecil sepertimu tidak akan dimasukkan ke dalam api neraka".

ketika mendengar khalifah berkata demikian budak tersebut menjawab, "Aku lihat ketika orang menyalakan api, mereka akan memasukkan ranting-ranting kecil dahulu. Setelah ranting kecil terbakar, barulah dimasukkan kayu-kayu yang besar. Aku takut kelak hal yang sama berlaku di neraka kelak. Aku umpama kayu kecil itukan??" mendengar jawapan itu, khalifah turut menangis..


(gambar tak ada kaitan dengan cerita.. hehe..gambar sekadar hiasan)


*Ana tak pandai bercerita harap sampai apa yang ana hendak sampaikan. semua bermula dengan perkara-perkara kecil jangan terlalu leka bila buat dosa kecil kerana semuanya bermula dari "kosong".

2 comments:

  1. hurmm ni bermakne, dosa2 kecil boleh jadi dosa besar sekiranya tidak bertaubat.. masyaAllah.. nice sharing dear....

    ReplyDelete
  2. yup macam tu lah..^_^ orang tue2 cakap "sedikit demi sedikit lama-lama jadi bukit"

    ReplyDelete